Sunday 1 April 2012

Siapa Yang Sebenarnya Mahu Batalkan SBPA?

Kita tertanya-tanya, kenapa nasib dan masa depan penjawat awam kini diletakkan di tangan KSN yang sudah bersara dan tidak akan menerima kesannya jika apa-apa berlaku dalam perkhidmatan awam seperti mana yang berlaku dalam kemelut SBPA ini?

KSN dah terima pencen, terima lagi gaji kontrak. Apa yang berlaku dalam perkhidmatan awam selepas ini, beliau tidak perlu risau kerana beliau akan tamat kontrak dan telah nikmati segalanya! Yang tinggal nanti ialah KITA yang perlu perbetulkan segala kerosakkan yang telah dibuat KSN!

Kita tahu bahawa CUEPACS tidak meminta SBPA dibatalkan tetapi meminta kajian semula gaji yang dikatakan tidak adil dan mana-mana yang baik dalam SBPA seperti SKIM terus digunakan..

Kita tahu JPA tidak meminta SBPA dibatalkan tetapi bersedia membuat rombakan semula gaji mengikut cadangan CUEPACS.

Kita juga tahu dalam laporan Task Force Penambah baikan SBPA kepada YAB Perdana Menteri juga menyatakan SBPA adalah lebih baik memandangkan semua penjawat awam akan menikmati kenaikan gaji tahunan dua kali dan skim dalam SBPA lebih baik berbanding SSM maka SBPA tidak perlu dibatalkan sebaliknya struktur gaji perlu dibuat semula.

Jadi, sudah terang lagi bersuluh, yang minta SBPA ini dibatalkan ialah KSN! Kenapa? Adakah kerana KSN dengki penjawat awam lain terutamanya KSN selepas beliau menikmati pencen yang lebih tinggi? Atau mungkin KSN tidak suka SBPA kerana SBPA = Sidik Bersara, Pegawai Aman? :-)

Tapi kini bila kembali semula ke SSM yang LESS FAVOURABLE dari SBPA, ramai penjawat awam mula bercakap  bahawa SSM ialah Sidik Suka Menipu!




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.