Thursday 4 April 2013

Kisah 9 Penambahbaikan Sistem Saraan Transformatif

Kita mengalu-alukan pengumuman YAB PM sewaktu MAPPA tempoh hari. Usaha untuk menambahbaik perkhidmatan awam amatlah kita puji dan sanjung tinggi

Namun setelah kita teliti, kesemua pengumuman yang dibuat merupakan perkara-perkara yang terkandung dalam SBPA yang dibatalkan Sidik Hasan tu.

Malah yang lebih teruk, dalam SBPA dulu, penjawat awam selain polis dan tentera juga dapat kenaikan gred dan penambahbaikan skim seperti mana Juruteknik J17 dan sebagainya.

Kenaikan Elaun Perumahan tidak pula diberikan seperti mana dicanangkan Presiden CUEPACS seolah-olah kerajaan dah setuju naikkan elaun perumahan.

KGT diawalkan memang ada dalam SBPA.

Pemberian Pingat Cemerlang memang ada dalam SBPA

Penambahan tangga gaji bagi yang maksimum memang ada dalam SBPA. Malah dalam SBPA ianya ditambah sekurangnya 5 tangga, bukan 3 tangga seperti dalam SST.

Mungkin kenaikan 3% bagi gaji maksimum merupakan elemen baru. Tapi dalam SBPA, yang maksimum akan diberi kenaikan pangkat secara KUP!

Inikah hasilnya Task Force Mail Adam, Suruhanjaya Tun Zaki? Habiskan duit kerajaan sahaja tetapi masih gunakan SBPA!

Kita dah kata, jangan batalkan SBPA kerana banyak perkara dalam SBPA yang amat baik. Mungkin gaji dalam SBPA perlu dibuat semula.

Tapi sebab Sidik Hasan, semuanya gigit jari.

Tahniah kepada Mail Adam dan Suruhanjaya Tun Zaki kerana jelmakan semula SBPA dalam SST. Tak sangka sanggup gunakan semula idea dari seorang yang ditamatkan perkhidmatan atas alasan mengancam keselamatan negara!








No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.