Sunday 15 April 2012

Kisah KPPA nan dulu

Berikut merupakan artikel yang diterima daripada seorang pesara :

Sebagai pesara saya cukup kenal dengan Ismail Adam ini. Beliau mempunyai kredibiliti yang boleh dipersoalkan sebab suka cakap tak serupa bikin. Depan cakap lain, belakang cakap lain.

Selain itu, ramai tahu Ismail Adam ni “TAKUT BINI”. Lihatlah pada Pegawai Khas dia dulu yang dilantik untuk bantu bininya buat kerja Puspanita. Guna jawatan pool pulak tu. Akhirnya bini Ismail Adam suruh tukarkan selepas pegawai berkenaan tiru tandatangan untuk laporan Puspanita walau telah dapat kebenaran bininya. Bila tertangkap, bininya lepaskan diri dengan salahkan Pegawai Khas itu.

Ada pegawai dari Jabatan Perangkaan pula ditukar lantik masuk PTD dan terus naik pangkat dengan cepat ke gred 54 (sekarang dah JUSA) sebab pandai bodek bini Ismail Adam. Atas alasan apa Ismail Adam tukar lantik masuk PTD?

Ismail Adam juga memang dikenali dengan suka cari salah orang. Dia ni selalu ada persepsi sebelum mendengar sesuatu. Bila dah ada persepsi, maka apa saja penerangan pegawai cuba bagi, dia takan dengar. Buktinya bila kes kematian PTD semasa kursus DPA. Kenapa dia hukum orang yang tiada di tempat kejadian dan juga Pengarah INTAN ketika itu? Sebab dia memang dah ada persepsi buruk pada dua-dua pegawai berkenaan dan kes berkenaan sebagai jalan untuk dia hukum dua-dua pegawai pegawai.

Sebab itu saya tak yakin bila Ismail Adam dilantik jadi Pengerusi Panel Semak SBPA. Lagipun kan syarikat dia sekarang Hay Group yang buat gaji seperti gaji SBPA ini masa tahun 2007 yang telah diluluskan oleh Pak Lah tapi ditangguhkan oleh Little Napolean, Sidk Hasan. SBPA ni penambahbaikan dari cadangan syarikat dia tu. Mestinya lah dia mahu cadangan syarikatnya yang diguna pakai dalam semakan nanti. Bukan kah ada kepentingan/conflict of interest di situ.

Jadi kenapa KSN lantik Ismail Adam? Lupakah KSN yang masalah dalam sistem saraan sekarang akibat daripada idea penyelarasan gaji Ismail Adam dan dilulus oleh KSN yang gunakan kaedah peratusan yang menyebabkan kumpulan sokongan dapat gaji yang hampir malah ada yang melebihi pegawai P&P? Dan apa hasilnya? Menang besarkah PRU lepas? Lupakah Putrajaya 40% mengundi Pembangkang?

Adakah sebab Ismail Adam senang berpakat dengan KSN untuk jahanamkan SBPA? Sebab tu beliau dapat imbuhan yang banyak. Alangkah baiknya kalau duit berkenaan diberi kepada kumpulan pelaksana sebagai tambahan gaji. MOF kata takda duit, tapi dekat Ismail Adam boleh pula bagi imbuhan yang banyak. Untuk apa? Bukan dia susah payah buat SBPA pun. Yang peliknya, imbuhan berkenaan dicadang sebelum kerja selesai lagi. Bukan dia bekerja hari-hari untuk buat SBPA. Mesyuarat pun sebulan berapa kali sahaja tapi dapat imbuhan yang banyak seolah-olah dia buat SBPA tiap-tiap hari.

_________________________________________________________________________________

Kan dah cakap. Masih tidak dengar lagikah denyut nadi rakyat wahai kerajaan ku???

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.