Sunday 25 March 2012

Kenapa Tan Sri Ismail Adam dipilih Pengerusi Pasukan Semakan Semula SBPA?

Sekarang ini terdapat ramai Ahli Parlimen yang mempersoalkan kenapa kerajaan melantik Tan Sri Ismail Adam (TSIA) sebagai Pengerusi Pasukan Petugas Khas Semakan Semula SBPA.

Sewaktu kami bersembang dengan beberapa pegawai kanan kerajaan dalam satu majlis makan malam baru-baru ini, mereka menyatakan bahawa TSIA tidak sepatutnya dilantik sebagai Pengerusi Pasukan Petugas Khas Semakan Semula SBPA kerana beliau merupakan rakan kongsi HayGroup, konsultan yang terlibat semasa pembentukan SBPA pada tahun 2007. Kertas cadangan daripada HayGroup telah digunakan oleh TSIA sendiri sewaktu jadi KPPA untuk pembentukan SBPA pada ketika itu. (Untuk makluman, SBPA telah dimulakan sejak tahun 2007 lagi sejak TSIA KPPA). Angka-angka gaji untuk kumpulan pengurusan atasan juga sama seperti mana yang dicadangkan untuk kumpulan Premier dalam SBPA. Jadi, bukankah wujud conflict of intrest di situ?

Kita perlu tahu bahawa yang lantik TSIA sebagai Pengerusi Panel berkenaan ialah KSN. Atas dasar apa beliau dilantik? TSIA tidak terlibat secara langsung pun dalam pembentukan SSM dan SSB.

"Jika mahukan orang berkelayakan, maka Tan Sri Jamaludin Ahmad Damanhuri (bekas KPPA) yang sepatutnya lebih layak dilantik kerana beliau terlibat secara langsung dalam pembentukan SSM dan SSB. Macam tak ada orang lain dah si KSN ni nak lantik " kata mereka.

Adakah pelantikan TSIA sebagai Pengerusi Panel berkenaan oleh KSN sebagai mengenang jasa TSIA yang telah memberi kebenaran kepada anak KSN untuk menjalani 'internship' di JPA dengan bayaran tertentu? Ataupun sebagai mengenang jasa TSIA yang memberikan biasiswa JPA kepada anak KSN walaupun anaknya tidak layak? (Mohon Pihak Berkuasa siasat dua perkara ini!!)

Jika tidak, masakan TSIA dianugerahkan Darjah Panglima Mangku Negara (membawa gelaran Tan Sri peringkat tertinggi, yang tidak pernah diberikan kepada mana-mana KPPA sebelum ini) walaupun pada ketika itu, terdapat kes PTD yang meninggal akibat modul 'komando' yang diluluskan oleh TSIA sendiri. Tidak pernah berlaku PTD meninggal dalam mana-mana jagaan KPPA! Takda pula TSIA menolak darjah berkenaan dan letak jawatan ye!

"Lagipun kita pegawai senior tahu bahawa kebanyakan keputusan yang dibuat oleh TSIA sewaktu jadi KPPA bukan merupakan keputusan beliau, sebaliknya lebih merupakan keputusan isteri beliau ataupun keputusan Pembantu Peribadi (PA) beliau kerana mereka berdualah sebenarnya yang mengawal Pejabat KPPA waktu itu. Jika ada pegawai yang mereka berdua tidak suka, pasti pegawai berkenaan akan di'pool'kan " ujar mereka secara sinis sebelum pulang.

Patutla KSN lantik TSIA sebagai Pengerusi Panel berkenaan. Rupa-rupanya untuk menutup salah TSIA dan KSN dengan mengkambing hitamkan orang. Dengarnya Tan Sri Bakar KPPA sekarang akan jadi mangsa kerakusan mereka berdua.

Lebih menarik, KSN cadangkan TSIA dibayar honorarium sebanyak lebih kurang RM70,000.00!! Banyaknya duit rakyat digunakan tu. Untuk kerja yang mudah sebegitu pun dibayar sebanyak itu? Kerja TSIA pun asyik cari salah orang je dan hasilnya ialah 7 hingga 13% sahaja kenaikan gaji yang memang telah ada dalam SBPA!!! Satu lagi projek Kerajaan KSN!!

Kita saksikan nanti sama ada TSIA akan dilantik lagi sebagai Pengerusi atau ahli untuk Suruhanjaya Khas untuk penambahbaikan SSM nanti !!!


SBPA: Sidek (bukan nama sebenar) Berhenti, Pegawai Aman..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.