Tuesday 3 April 2012

Kisah Surat....

Kita sering ditekankan pentingnya kita menyemak betul-betul sebelum kita tandatangan sesuatu dokumen.

Di pejabat Kerajaan, selalunya boss akan minta anak buahnya drafkan surat untuk ditandatangani oleh beliau. Persoalannya, jika kandungan surat berkenaan mencetuskan kemarahan rakyat, SIAPA PATUT DIPERSALAHKAN?

Adakah ANAK BUAH YANG DRAFKAN SURAT atau BOSS YANG TANDATANGAN SURAT?

Samalah dalam isu SBPA. JPA drafkan SBPA mengikut kehendak KSN. Sebab itulah kita dimaklumkan mesyuarat SBPA yang dipengerusikan oleh KSN diadakan sebanyak berkali-berkali sebelum draf akhir SBPA diluluskan KSN!

Maka diibaratkan di sini, "ANAK BUAH YANG DRAFKAN SURAT" ialah JPA. "BOS YANG TANDATANGAN SURAT" ialah KSN.

Bukankah kita diajar bahawa tanggungjawab orang yang diberi kuasa menurunkan tandatangan dalam surat atau lain-lain dokumen adalah amat berat.

Jadi kenapa bila kemelut SBPA ini berlaku, si "BOSS YANG TANDATANGAN SURAT" menyalahkan "ANAK BUAH YANG DRAFKAN SURAT"? Lebih menarik si "BOSS YANG TANDATANGAN SURAT" mengatakan "ANAK BUAH YANG DRAFKAN SURAT" tidak dedahkan maklumat sebenar surat yang hendak ditandatangi beliau dan mengatakan tidak tahu menahu kandungan surat. Bermaksud BOSS hanya tandatangan tanpa mengetahui isinya. Jika begitu, siapa yang nampak kurang bijak di sini ?

Mana tanggungjawab KSN selaku "BOS YANG TANDATANGAN SURAT" dalam kemelut SBPA ini?

Dan inikah INTEGRITI dan kualiti pemimpin yang kita ada dalam perkhidmatan awam?

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.