Saturday 7 April 2012

Siapa akan jadi pelindung kepada penjawat awam?

Kebelakangan ini penjawat awam diasak dengan pelbagai situasi yang menguji kesabaran dan perpaduan kita semua. Ahli politik juga turut mengambil kesempatan mengasak penjawat awam dengan pelbagai persepsi negatif

Kalau dahulu, kita mempunyai tokoh yang boleh diharapkan Seperti tun Ahmad Sarji, Tan Sri Samsudin Osman untuk kita menumpang teduh kala hujan dan panas.

Tapi kini siapakah yang boleh kita harapkan? Mampukah Presiden CUEPACS menjadi pelindung kita? Ataupun KSN yang serba TIDAK TAHU dan serba LEPAS TANGAN?

Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang mampu menyatukan, bukan yang memecah belahkan.

Kita lihat Presiden CUEPACS telah memecah belahkan penjawat awam terutama antara kumpulan pelaksana dan kumpulan pengurusan profesional. Bagaimana Presiden CUEPACS boleh claim beliau mewakili 1.4 juta penjawat awam sedangkan kumpulan pengurusan dan profesional TIDAK INGIN DIWAKILI beliau!

KSN juga telah seperti yang kita ketahui tidak boleh diharapkan. Bolehkah pemimpin yang suka menipu dan lepas tangan ini kita gantung harap demi perkhidmatan awam di masa hadapan? Di mulut selalu sebut integriti. Tapi di hati sering iri hati.

Maka lagi lama mereka ini dalam perkhidmatan awam, lagi rosaklah perkhidmatan awam.

Kepada YAB PM, jika YAB PM merasakan kedua-dua tokoh ini AMAT DIPERLUKAN kerajaan, lantiklah mereka sebagai SENATOR. Kita penjawat awam memang memerlukan pemimpin yang baru demi masa depan perkhidmatan awam. Pemimpin yang tahan diuji, yang mampu menjadi tempat kita bergantung harap bukannya seperti KSN yang meletakkan KEPENTINGAN PERIBADI mengatasi KEPENTINGAN PERKHIDMATAN AWAM hingga sanggup mengambing hitamkan ornag lain!



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.